Как да подсилим имунитета си?

КАК ДА ПОДСИЛИМ ИМУНИТЕТА СИ?

Методи за подсилване на имунната система

Имунната система е система на човешкия организъм, която му помага да се бори с болести и инфекции. Тя се състои от различни типове клетки, антитела и химически вещества, които работят заедно, за да открият и унищожат инвазивните микроорганизми.

Когато имунната система е в добро състояние, тя може да изпълнява правилно функцията си и да ни защитава от различните вируси, болести и микроорганизми. В някои случаи тя е подложена на изпитания, с които й е трудно да се справи и има нужда от подсилване. 

Защо имунната система отслабва?

Има различни причини, поради които имунната ни система може да отслабне и съответно съпротивителните сили на организма ни да се понижат. Най-често срещаните фактори, които могат да доведат до понижен имунитет, са:

1. Стрес

Периодите на продължителен стрес могат да доведат до отслабване на имунната система, тъй като при стрес намалява количеството на някои клетки, които се борят с инфекциите. Може би сте забелязвали, че по време и след стресов период организмът е по-склонен към разболяване. Това е така, тъй като по време на стрес лимфоцитите в тялото ни намаляват. Лимфоцитите са белите кръвни клетки, които помагат на тялото

2. Недостатъчно сън 

Сънят е важен за организма, защото помага на имунната система да се възстанови и подобри работата си. Ако спите малко, това може да понижи защитните му сили.

3. Лоша диета

Съдържанието на определени витамини и минерали в диетата е важно за нашето здраве. Менюто, което е бедно на полезни вещества, често е причина за отслабването на имунитета. 

4. Липса на почивка

В случай че напоследък работите много и не си давате почивка, чувствате преумора и отпадналост, най-вероятно организмът ви е изтощен и с отслабена имунна система. 

5. Заболяване или прием на лекарства 

Въпреки че наличието на бели кръвни телца ни предпазва от вируси и бактерии, има състояния, които могат да повлияят на съпротивителните сили на организма. Taкива състояния са хроничните заболявания, автоимунните заболявания и инфекциозните заболявания и човешките имуннодефицитни вируси - ХИВ. 

6. Често разболяване 

Нормално е няколко пъти в годината да настинете, това се случва и на здравите хора. Но ако боледуването се превърне в често срещано състояние, вероятно имунната ви система е отслабена.

7. Проблеми с храносмилането

Хората със слаба имунна система често имат проблеми с храносмилането. Това е така, понеже 70% от тази система се намира в стомашно-чревния тракт. Там се намират добрите бактерии и микроорганизми, които поддържат имунитета ни. Ако тези бактерии и микроорганизми са с намалено количество, то организмът ви ще бъде затруднен да се справи с атакуващите го вируси, бактерии и т.н.

8. Бавно зарастване на рани

Ако забележите, че при нараняване на кожата, тя се възстановява значително по-бавно от преди, това също е знак за отслабнал имунитет. 

9. Умора

Друг сигнал, че организмът ви има нужда от допълнителна подкрепа, е чувството на постоянна отпадналост. 

https://lh6.googleusercontent.com/pRCnxzcjMA4U8BPNNqJ8W22Tu6oaWtGeYLFJ7BV0ZtkJiapkJuwHOmmHfCDej4jJf8W_SL2WxEjePqTlFiXYGtVoTMVStB45ZowGeWu1DC7FqcW8lJANrd05DL_1fd1BD115W-GtHL2i-KxVvc3bQL6EUw1KQ8KFmAw-TprpIdh4OHC6VYcPFb-9ZPnRrIbG3Mtz7GVbmw

Подсилване на имунната система

След като установихме причините и симптомите за отслабване на имунитета, ще преминем и към стъпките за възстановяване и подсилване на имунната система. 

1. Здравословна диета 

Осигурете си балансирано хранене, богато на витамини. Включете в менюто си повече плодове, зеленчуци, ядки. Те са богати на витамини А, В, С и Е, които са от важно значение за поддържане на силата на защитната система на организма ви.

Знаем, че в днешно време здравословното хранене изисква време и най-вече планиране. За да не пропуснете своето полезно и пълно с витамини меню, опитайте се предварително да създадете своето седмично меню и да напазарувате необходимите полезни продукти. 

Храни за силна имунна система, които да хапвате редовно

  • Риба

Рибата е една от полезните храни, които си заслужава да включите в менюто си поне веднъж седмично. Приемът на рибни храни е препоръчителен, защото те са богати на две важни съставки - витамин D и омега-3 мастни киселини. Най-добрият източник на тези съставки е сьомгата, но като нейна алтернатива може да изберете скумрия или сардини. 

  • Зърнени и бобови култури

Съществено влияние върху имунната ни система има и чревната микробиота, но през последните години поддържането й става все по-трудно поради неправилното и непълноценното ни хранене и приема на различни лекарства и антибиотици. 

За да подпомогнем работата й е необходимо да консумираме храни, богати на фибри. Такива храни са зърнените и бобови култури. Също така е добре да приемаме и храни, които съдържат пробиотици като киселото мляко, кефира и ферментирали зеленчуци като киселото зеле. 

  • Ядки

Сред най-полезните ядки, които можете да консумирате са кашу, бразилски орех, чиа, кашу, лешници и бадеми. Ядките са полезни заради съдържанието си на витамини, минерали, антиоксиданти и фибри. Те също така съдържат различни хранителни вещества, които могат да помогнат за стабилизиране на храносмилането, поддържане на енергичност и подпомагане на възстановяването след тренировки.

2. Прекарвайте повече време на открито

Чистият въздух и движението навън са неща, от които организмът ни има нужда. Колкото и забързан начин на живот да имате, намерете време да прекарате време на открито. 

Освен това излагането на слънце, особено през зимата, ще ви достави така необходимия за организма витамин D. Когато се движите на открито, подпомагате дишането и циркулацията на кръвта. Повишава се устойчивостта на тялото и способностите му да се справя с различни физически предизвикателства. 

3. Ограничете вредните навици

Всички знаят, че тютюнопушенето е вредно. То не само повлиява негативно на здравето на белите дробове, но и възпрепятства пълноценното вдишване на кислород. Освен това пушачите са по-предразположени от инфекция на дихателните пътища. 

Алкохолът в големи количества също влияе негативно на имунитета. Например при прекомерна употреба на алкохол се увреждат имунните клетки, които се борят с патогените от дихателните пътища.    

sport-imunna-sistema

4. Физически упражнения

Физическата активност носи много ползи и подсилва имунната система. При редовно спортуване помагате на антителата си да се движат по-бързо и така по-бързо и успешно да локализират „нашествениците“.  

Бягането е чудесен начин да подсилите организма си особено когато става дума за бягане на дълги разстояния. Въпреки че всеки спорт в умерени количества е полезен, не забравяйте да давате почивка на организма си, за да не го изтощите. Спортуването на открито ще ви тонизира, ще подкрепи имунитета ви и ще ви зареди с позитивна енергия. 

5. Осигурете си качествен сън

Сънят е незаменим механизъм, по който тялото ни си почива и се възстановява от умората. Следователно добрият и здравословен сън е от съществено значение, за да се чувстваме бодри, жизнени и здрави. Стремете се да си oсигурите между 7 и 9 часа сън на ден. За различните хора може да са необходими различен брой часове. Можете да установите дали се наспивате, като наблюдавате при кои случаи вашите физически и умствени функции са нормални.

6. Спазвайте добра хигиена

Това включва и навика да поддържате ръцете си чисти. Ако не миете редовно и правилно ръцете си, това няма да отслаби имунната ви система, но ще я предизвика да работи по-усилено, за да ви защити от бактериите. По-добре е да запазите силите на имунитета си за случаите, когато дойдат вирусите.

Ако сте на място, на което няма възможност да измиете ръцете си, винаги можете да използвате дезинфектант за ръце, който да носите със себе си. 

7. Намалете стреса

Колкото и забързан начин на живот да имате, намерете начин да забавите темпото и да си дадете необходимата почивка. Ако чувствате умора, анализирайте емоционалното си и психическо състояние напоследък. Емоционалните травми също могат да доведат до бързо изтощаване на организма. 

8. Прием на витамини и добавки

Друг начин за стимулиране на имунната система е приемът на подходящи имуностимуланти, витамини и хранителни добавки. Те помагат за поддържане на доброто състояние на имунитета и за възстановяването му. Винаги приемайте тези продукти заедно с разнообразна и здравословна диета и подходяща за вас физическа активност. 

В онлайн аптека BENU можете да намерите богат асортимент от витамини, добавки и имуностимуланти на доказани производители. В случай че имате нужда от съвет кой продукт да изберете, можете да се консултирате онлайн с нашия магистър-фармацевт.

 


 

  • Статии

Препоръчани продукти

Препоръчани продукти


Оценка

Оценка

Бъдете първият, който ще оцени тази статия.

Моля, оставете нов коментар

Какво мислите за тази статия?

1-5

1 2 3 4 5




Компанията си запазва правото да премахва неуместни коментари.